Zaloguj się Załóż konto

Pilne ostrzeżenie dla podróżnych z Wielkiej Brytanii. Setki lotów i tysiące pasażerów zagrożonych

Setki lotów, tysiące pasażerów i niepewne wakacje – rusza fala strajków na 12 hiszpańskich lotniskach. Turyści z Wielkiej Brytanii szczególnie zagrożeni.

Hiszpania, jedna z najczęściej wybieranych destynacji wakacyjnych przez turystów z Wielkiej Brytanii, stoi przed poważnym kryzysem na swoich lotniskach.

Ogłoszono właśnie, że ponad 3000 pracowników obsługi naziemnej z firmy Azul Handling – działającej w ramach grupy Ryanair – rozpoczną serię strajków, które mają potrwać aż do końca grudnia 2025 roku.

W związku z tym wiele osób planujących urlop w sierpniu, wrześniu czy nawet w okresie świątecznym, powinno być gotowych na możliwe zakłócenia w podróży.


Strajki obejmą 12 kluczowych lotnisk – w tym Madryt, Barcelonę i Malagę

Protesty rozpoczną się w dniach 15–17 sierpnia i będą prowadzone w trzech codziennych przedziałach czasowych:
  • od 5:00 do 9:00
  • od 12:00 do 15:00
  • od 21:00 do 23:59
Po tych pierwszych trzech dniach protesty będą kontynuowane regularnie w każdą środę, piątek, sobotę i niedzielę – aż do 31 grudnia 2025 roku.

Lotniska objęte akcją strajkową to:

  • Madryt
  • Barcelona
  • Malaga
  • Sevilla
  • Alicante
  • Ibiza
  • Palma de Mallorca
  • Girona
  • Tenerife Południowe
  • Lanzarote
  • Santiago de Compostela

To właśnie na tych lotniskach Azul Handling obsługuje linie należące do grupy Ryanair, w tym Ryanair DAC, Ryanair UK, Malta Air, Buzz i Lauda Europe.

Choć sam przewoźnik zapewnia, że nie spodziewa się zakłóceń, to sytuacja może mieć wpływ na bagaże, boarding oraz obsługę naziemną, zwłaszcza w godzinach szczytu.

Dlaczego pracownicy zdecydowali się na tak długą i dotkliwą formę protestu?

Związek zawodowy UGT, który zainicjował akcję, wskazuje na szereg poważnych zarzutów wobec pracodawcy.

Według nich Azul Handling:

  • nadużywa nadgodzin i premiowania pracowników
  • stosuje presję i zmusza do dodatkowej pracy
  • nie tworzy stabilnych etatów i utrudnia dostęp do pełnych wymiarów godzin dla pracowników zatrudnionych na część etatu
  • nakłada nieproporcjonalne kary na pracowników
  • ignoruje postulaty związków zawodowych


José Manuel Pérez Grande z UGT nazwał działania firmy „strategią opartą na wyzysku i systematycznym łamaniu podstawowych praw pracowniczych”.

UGT dodał również, że „żałuje, iż musi sięgać po tak skrajne środki”, ale za skutki – w tym możliwe niedogodności dla pasażerów – odpowiedzialność ponosić ma wyłącznie pracodawca.

Co z turystami? Zwłaszcza z Wielkiej Brytanii?

Ryanair w rozmowie z „The Independent” zapewnił, że „nie spodziewa się żadnych zakłóceń” związanych z tymi protestami.

Zobacz też:


Jednak doświadczenia z poprzednich lat pokazują, że nawet jeśli same loty się odbywają, to strajki obsługi naziemnej mogą oznaczać:
  • opóźnienia w odprawie
  • chaos przy odbiorze bagażu
  • brak pomocy technicznej przy wejściu na pokład
  • zmniejszoną liczbę pracowników do obsługi pasażerów
W 2024 roku Hiszpanię odwiedziło rekordowe 18,4 miliona turystów z Wielkiej Brytanii, co pokazuje, jak wielką grupę mogą dotknąć zakłócenia.

Z kolei sierpniowe strajki przypadają na kluczowy okres wakacyjny i poprzedzają powroty dzieci do szkół w Wielkiej Brytanii.

Jakie prawa mają pasażerowie w przypadku opóźnienia lub odwołania lotu?

W razie problemów z lotem spowodowanym strajkiem obsługi, podróżni powinni natychmiast skontaktować się ze swoją linią lotniczą.

W przypadku krótkich opóźnień (poniżej dwóch godzin) nie przysługuje odszkodowanie, ale już opóźnienie skutkujące dotarciem na miejsce końcowe o trzy godziny lub więcej później – o ile zawiniona jest linia – może oznaczać możliwość uzyskania rekompensaty.

W przypadku dłuższego oczekiwania linie mają obowiązek zapewnić:

  • napoje i posiłki po określonym czasie
  • zakwaterowanie, jeśli opóźnienie potrwa przez noc
  • transport do miejsca noclegu
Czas, po którym przysługują te świadczenia, zależy od długości lotu:
  • do 1500 km – po 2 godzinach
  • 1500–3500 km – po 3 godzinach
  • powyżej 3500 km – po 4 godzinach
Jeśli linia odmówi organizacji noclegu, można samodzielnie zarezerwować hotel i później ubiegać się o zwrot kosztów.

W przypadku całkowitego odwołania lotu – pasażerowi przysługuje zwrot kosztów biletu (gotówką lub voucherem), ale musi on nastąpić w ciągu 7 dni.

Jeśli linia oferuje voucher z dodatkową wartością (np. +25%), a pasażer planuje w najbliższym czasie kolejną podróż, może to być korzystna opcja.

Strajki mogą zmienić plany setek tysięcy osób – warto być przygotowanym

Choć Ryanair stara się uspokajać swoich klientów, regularność i skala zapowiedzianych strajków nie pozwalają ich całkowicie zignorować.

Dla podróżnych planujących loty do Hiszpanii – zwłaszcza przez wspomniane lotniska – najbliższe miesiące mogą okazać się pełne niespodzianek.

Warto monitorować komunikaty linii lotniczych, sprawdzać aktualne godziny lotów oraz znać swoje prawa jako pasażera w Unii Europejskiej.

-
 
Dziękujemy za przeczytanie artykułu do końca! Zachęcamy do odwiedzenia naszego Facebooka, Twittera i YouTube. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.


Czytaj poprzedni artykuł:
Wielka Brytania przygotowuje się na falę upałów. Prognozy zapowiadają nawet 33°C, a lokalnie może być odczuwalnie aż 37°C
 Czytaj następny artykuł:
Funt szterling niespodziewanie zyskuje wobec euro i dolara po decyzji Banku Anglii