Zaloguj się Załóż konto
>

Wielka Brytania wprowadza ogromne zmiany w przychodniach GP. Od 1 października nowe zasady umawiania wizyt

Od października w Wielkiej Brytanii pacjentów czekają istotne zmiany w przychodniach GP. Nowa karta NHS wprowadza obowiązkowe zasady dla wszystkich gabinetów.

Wielka Brytania wprowadza ogromne zmiany w przychodniach GP. Od 1 października nowe zasady umawiania wizytW Wielkiej Brytanii już od 1 października 2025 roku wejdą w życie zmiany, które obejmą wszystkie przychodnie lekarzy rodzinnych GP.

Nowe zasady zostały wprowadzone przez NHS England i mają na celu ujednolicenie sposobu kontaktu pacjentów z placówkami, a także skrócenie czasu oczekiwania na decyzję w sprawie wizyty.

Wielu pacjentów nie zdaje sobie sprawy, że zmiany nie wynikają z decyzji poszczególnych lekarzy, ale z ogólnokrajowych regulacji.

Lekarz rodzinny dr Tim Mercer postanowił wytłumaczyć, co czeka pacjentów od października i rozwiać nieporozumienia narastające wśród chorych.


Nowa karta „You and your general practice” obowiązkowa w całej Anglii

Najważniejszą zmianą jest wprowadzenie przez NHS England dokumentu „You and your general practice”.

Każda przychodnia GP będzie zobowiązana do stosowania jego zasad i zapewnienia pacjentom jednolitego dostępu do usług.

Oznacza to, że placówki muszą być dostępne od poniedziałku do piątku, w godzinach 8:00–18:30, a pacjent będzie mógł skontaktować się z nimi osobiście, telefonicznie, online lub przez aplikację NHS.

Nie będzie już możliwości odkładania sprawy na kolejne dni bez jednoznacznej decyzji – lekarze i personel mają obowiązek rozpatrzyć każde zgłoszenie w ciągu jednego dnia roboczego.


Jak będą wyglądały nowe zasady rezerwacji wizyt

Dotychczas pacjenci często spotykali się z sytuacją, w której recepcjonista umawiał wizytę na odległy termin, np. za dwa tygodnie. Od października zmienia się cały proces.

Po zgłoszeniu potrzeby wizyty pacjent musi podać powód kontaktu, a następnie lekarz lub inny pracownik przychodni dokona oceny (triage), decydując, co jest najlepsze w danej sytuacji.

Może to być szybka konsultacja tego samego dnia, wizyta następnego dnia, rozmowa telefoniczna, wiadomość SMS z poradą, a czasem zalecenie kontaktu z farmaceutą lub inną usługą NHS.

Jak podkreśla dr Mercer, „nie jest to wybór lekarza czy recepcji, to odgórne zalecenie NHS England”.


Pacjent zyska pewność decyzji w ciągu jednego dnia

Nowy system gwarantuje, że pacjent nie usłyszy już komunikatu „proszę zadzwonić jutro o 8 rano”.

Każde zgłoszenie musi być rozpatrzone w ciągu jednego dnia roboczego, a przychodnia ma obowiązek poinformować pacjenta, jakie będzie następne działanie.

Możliwości obejmują wizytę twarzą w twarz, rozmowę telefoniczną, konsultację z pielęgniarką lub farmaceutą, a także przekierowanie do innej usługi medycznej.

Zobacz też:


NHS podkreśla, że pacjent może poprosić o konkretnego lekarza lub specjalistę, choć w takim przypadku czas oczekiwania może być dłuższy.

Co ważne dla pacjentów z chorobami przewlekłymi

W nowych zasadach przewidziano również możliwość zgłaszania się przez opiekuna, jeśli pacjent wyrazi na to zgodę.

Podkreślono także, że dla osób z chorobami przewlekłymi korzystne jest kontynuowanie leczenia u tego samego specjalisty, dlatego placówki mają dążyć do zapewnienia ciągłości opieki, o ile jest to możliwe.

Co podkreślają lekarze

Dr Tim Mercer zaznaczył, że nowe zasady mogą być źródłem frustracji zarówno dla pacjentów, jak i dla lekarzy.

Wielu chorych sądzi, że to lekarze decydują o zmianach, tymczasem są to regulacje narzucone centralnie.


„To nie wina recepcjonisty, ani lekarza. To decyzja NHS England” – mówi Mercer.

Jednocześnie dodaje, że nowy system powinien przynieść korzyści pacjentom, którzy wreszcie nie będą odsyłani z prośbą o kolejne telefony i próby rejestracji następnego dnia rano.

-
 
Dziękujemy za przeczytanie artykułu do końca! Zachęcamy do odwiedzenia naszego Facebooka, Twittera i YouTube. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.