Wiadomości
Wielka Brytania wprowadza ogromne zmiany w przychodniach GP. Od 1 października nowe zasady umawiania wizyt
Od października w Wielkiej Brytanii pacjentów czekają istotne zmiany w przychodniach GP. Nowa karta NHS wprowadza obowiązkowe zasady dla wszystkich gabinetów.
Nowe zasady zostały wprowadzone przez NHS England i mają na celu ujednolicenie sposobu kontaktu pacjentów z placówkami, a także skrócenie czasu oczekiwania na decyzję w sprawie wizyty.
Wielu pacjentów nie zdaje sobie sprawy, że zmiany nie wynikają z decyzji poszczególnych lekarzy, ale z ogólnokrajowych regulacji.
Lekarz rodzinny dr Tim Mercer postanowił wytłumaczyć, co czeka pacjentów od października i rozwiać nieporozumienia narastające wśród chorych.
Nowa karta „You and your general practice” obowiązkowa w całej Anglii
Najważniejszą zmianą jest wprowadzenie przez NHS England dokumentu „You and your general practice”.Każda przychodnia GP będzie zobowiązana do stosowania jego zasad i zapewnienia pacjentom jednolitego dostępu do usług.
Oznacza to, że placówki muszą być dostępne od poniedziałku do piątku, w godzinach 8:00–18:30, a pacjent będzie mógł skontaktować się z nimi osobiście, telefonicznie, online lub przez aplikację NHS.
Nie będzie już możliwości odkładania sprawy na kolejne dni bez jednoznacznej decyzji – lekarze i personel mają obowiązek rozpatrzyć każde zgłoszenie w ciągu jednego dnia roboczego.
Jak będą wyglądały nowe zasady rezerwacji wizyt
Dotychczas pacjenci często spotykali się z sytuacją, w której recepcjonista umawiał wizytę na odległy termin, np. za dwa tygodnie. Od października zmienia się cały proces.Po zgłoszeniu potrzeby wizyty pacjent musi podać powód kontaktu, a następnie lekarz lub inny pracownik przychodni dokona oceny (triage), decydując, co jest najlepsze w danej sytuacji.
Może to być szybka konsultacja tego samego dnia, wizyta następnego dnia, rozmowa telefoniczna, wiadomość SMS z poradą, a czasem zalecenie kontaktu z farmaceutą lub inną usługą NHS.
Jak podkreśla dr Mercer, „nie jest to wybór lekarza czy recepcji, to odgórne zalecenie NHS England”.
Pacjent zyska pewność decyzji w ciągu jednego dnia
Nowy system gwarantuje, że pacjent nie usłyszy już komunikatu „proszę zadzwonić jutro o 8 rano”.Każde zgłoszenie musi być rozpatrzone w ciągu jednego dnia roboczego, a przychodnia ma obowiązek poinformować pacjenta, jakie będzie następne działanie.
Możliwości obejmują wizytę twarzą w twarz, rozmowę telefoniczną, konsultację z pielęgniarką lub farmaceutą, a także przekierowanie do innej usługi medycznej.
Zobacz też:
NHS podkreśla, że pacjent może poprosić o konkretnego lekarza lub specjalistę, choć w takim przypadku czas oczekiwania może być dłuższy.
Co ważne dla pacjentów z chorobami przewlekłymi
W nowych zasadach przewidziano również możliwość zgłaszania się przez opiekuna, jeśli pacjent wyrazi na to zgodę.Podkreślono także, że dla osób z chorobami przewlekłymi korzystne jest kontynuowanie leczenia u tego samego specjalisty, dlatego placówki mają dążyć do zapewnienia ciągłości opieki, o ile jest to możliwe.
Co podkreślają lekarze
Dr Tim Mercer zaznaczył, że nowe zasady mogą być źródłem frustracji zarówno dla pacjentów, jak i dla lekarzy.Wielu chorych sądzi, że to lekarze decydują o zmianach, tymczasem są to regulacje narzucone centralnie.
„To nie wina recepcjonisty, ani lekarza. To decyzja NHS England” – mówi Mercer.
Jednocześnie dodaje, że nowy system powinien przynieść korzyści pacjentom, którzy wreszcie nie będą odsyłani z prośbą o kolejne telefony i próby rejestracji następnego dnia rano.
Dziękujemy za przeczytanie artykułu do końca! Zachęcamy do odwiedzenia naszego Facebooka, Twittera i YouTube. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.