Wiadomości
Wielka Brytania wprowadza ogromne zmiany dla 35 milionów pracowników – HMRC ogłasza cyfrową rewolucję podatkową
Od 2025 roku podatnicy zyskają prostszy dostęp do swoich spraw podatkowych, a ponad 90% kontaktów z HMRC stanie się cyfrowych do 2030 roku.
Zmiany te mają dotknąć nawet 35 milionów osób zatrudnionych na podstawie systemu Pay As You Earn (PAYE) i znacząco ułatwić codzienne zarządzanie własnymi finansami.
Już od 2025 roku uruchomiona zostanie nowa, kompleksowa usługa online, która pozwoli na szybkie i wygodne zarządzanie swoim kontem podatkowym bez konieczności kontaktu papierowego czy osobistego z urzędnikami.
To element szeroko zakrojonej strategii cyfryzacji brytyjskiego HMRC (Her Majesty’s Revenue and Customs), która do 2030 roku ma sprawić, że aż 90% interakcji z urzędem będzie odbywać się cyfrowo.
Jakie zmiany czekają podatników w związku z nową usługą PAYE?
Najważniejszą nowością jest uruchomienie specjalnej platformy online, dostępnej przez indywidualne konto podatkowe lub aplikację HMRC, która pozwoli każdemu pracownikowi na:- sprawdzenie i aktualizację swoich dochodów, ulg oraz odliczeń w czasie rzeczywistym,
- samodzielne zarządzanie wydatkami i zwrotami podatkowymi,
- natychmiastowy podgląd informacji o swoim statusie podatkowym,
- łatwe monitorowanie przyznanych kwot wolnych od podatku czy innych rozliczeń,
- zgłaszanie zmian w sytuacji zawodowej bezpośrednio online.
Nowy system jest częścią szeroko zakrojonego „Transformation Roadmap”, czyli cyfrowej mapy drogowej dla całego HMRC, który zakłada ponad 50 złożonych projektów i rozwiązań technologicznych.
W efekcie już za kilka lat zdecydowana większość kontaktu z urzędem będzie odbywać się zdalnie, a podatnicy zyskają pełną kontrolę nad swoim rozliczeniem podatkowym z poziomu telefonu lub komputera.
Dzięki temu rozwiązaniu obniżone zostaną także koszty administracji – rezygnacja z papierowej korespondencji pozwoli zaoszczędzić nawet 50 milionów funtów rocznie, co odpowiada wynagrodzeniom około 1500 pełnoetatowych pielęgniarek.
Nadal przewidziana będzie możliwość kontaktu listownego w przypadkach wyjątkowych lub dla osób wykluczonych cyfrowo.
Sztuczna inteligencja i nowe technologie w codziennej obsłudze podatników
Kluczowym elementem nowych rozwiązań będzie wdrożenie zaawansowanej sztucznej inteligencji oraz automatyzacji procesów.Już w najbliższych latach podatnicy oraz pracownicy HMRC zyskają dostęp do cyfrowych asystentów oraz czatbotów, które będą:
- automatycznie podsumowywać rozmowy telefoniczne i czaty,
- wspierać użytkowników przy wypełnianiu wniosków i zgłoszeń,
- ułatwiać odnalezienie odpowiednich informacji na rządowych stronach,
- weryfikować dokumenty pod kątem autentyczności, na przykład przy użyciu biometrycznych systemów rozpoznawania twarzy,
- pomagać identyfikować potencjalne próby wyłudzeń czy nadużyć podatkowych.
Zobacz też:
Władze HMRC planują także opracować własny zbiór zasad dotyczących wdrażania AI przez zewnętrznych deweloperów oprogramowania współpracującego z brytyjską administracją podatkową, tak aby zapewnić bezpieczeństwo danych i ograniczyć ryzyko błędów czy nieprawidłowości.
Cyfrowy urząd podatkowy – jak zmieni się obsługa podatnika do 2030 roku?
Zgodnie z nową strategią, HMRC ma do 2030 roku stać się w pełni cyfrową instytucją pierwszego kontaktu, w której zdecydowana większość operacji – od zgłoszeń przez rozliczenia po reklamacje – będzie realizowana online lub za pośrednictwem automatycznych asystentów. Transformacja obejmie m.in.:- całkowitą cyfryzację obsługi spadków (Inheritance Tax),
- nowe usługi dla agentów podatkowych i księgowych,
- system elektronicznej wymiany dokumentów w handlu zagranicznym,
- możliwość zgłaszania błędów i dobrowolnych korekt w pełni online,
- nowe narzędzia do rejestracji i wyrejestrowania się z podatku Self Assessment,
- nowe systemy nagradzania informatorów zgłaszających poważne nadużycia podatkowe.
Więcej kontroli nad podatkami i skuteczniejsze zwalczanie nadużyć podatkowych
Nowe rozwiązania mają poprawić także efektywność poboru podatków – już w roku podatkowym 2023/2024 HMRC zebrało 94,7% należnych podatków, a celem na najbliższe lata jest dalsze uszczelnianie systemu.W planach znajduje się m.in. zwiększenie zatrudnienia w działach kontroli i windykacji, szczególne skupienie na podatkach od najbogatszych i zagranicznych rezydentów oraz wdrożenie nowego, cyfrowego systemu kar za unikanie podatków.
Warto podkreślić, że już od kwietnia 2026 roku wejdą w życie nowe przepisy regulujące działalność tzw. umbrella companies (firm pośredniczących w zatrudnianiu pracowników).
Agencje rekrutacyjne korzystające z tych firm będą musiały samodzielnie rozliczać podatki od wynagrodzeń, co ma ograniczyć ryzyko nadużyć i nieprzewidzianych kosztów po stronie podatników.
Cyfrowa rewolucja w brytyjskim systemie podatkowym to ogromny krok w stronę uproszczenia życia podatników, zwiększenia przejrzystości i skuteczniejszego wykorzystywania środków publicznych. Już za kilka lat większość spraw podatkowych będzie można załatwić bez wychodzenia z domu, a nowoczesne technologie i sztuczna inteligencja zrewolucjonizują kontakt z brytyjskim fiskusem.
Dziękujemy za przeczytanie artykułu do końca! Zachęcamy do odwiedzenia naszego Facebooka, Twittera i YouTube. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.