Zaloguj się Załóż konto

Pracownica HMRC wygrała 25 000 GBP odszkodowania za nękanie. Powodem była m.in. wysłana kartka urodzinowa

Pracownica HMRC wygrała 25 000 GBP odszkodowania za nękanie. Powodem była m.in. wysłana kartka urodzinowa Pracownica brytyjskiego urzędu skarbowego HMRC otrzymała 25 251 funtów odszkodowania po tym, jak sąd pracy uznał, że padła ofiarą nękania na tle rasowym i niepełnosprawności – podaje The Telegraph.

Pracownica brytyjskiego urzędu skarbowego HMRC otrzymała 25 251 funtów odszkodowania po tym, jak sąd pracy uznał, że padła ofiarą nękania na tle rasowym i niepełnosprawności – podaje The Telegraph.

Kani Toure, obywatelka Francji afrykańskiego pochodzenia i muzułmanka, została uznana za ofiarę niepożądanego kontaktu i niewłaściwego traktowania przez przełożonych, do którego doszło podczas jej zwolnienia lekarskiego.

Wśród działań uznanych za naruszające jej prawa znalazło się m.in. wysłanie kartki urodzinowej, mimo jej wyraźnej prośby, by nie otrzymywać życzeń.

Sprawa została rozpatrzona przez trybunał pracy w południowym Londynie, który przyznał jej rację w 10 z 20 zgłoszonych roszczeń.

Powtarzający się kontakt mimo prośby o ograniczenie korespondencji uznano za nękanie.

W czerwcu 2021 roku Kani Toure udała się na zwolnienie lekarskie z powodu poważnych problemów zdrowotnych.

Raport medyczny wykazał, że cierpi m.in. na guza przysadki mózgowej, który powodował u niej stres, migreny, zawroty głowy, spadek wagi, bezsenność i pogorszenie nastroju.

W tym okresie poprosiła swoich przełożonych, by kontaktowali się z nią wyłącznie drogą mailową i tylko w sprawach absolutnie niezbędnych.

Mimo to, w lipcu 2021 roku otrzymała od przełożonych aż 11 wiadomości e-mail, a w sierpniu wysłano jej również kartkę urodzinową.

Trybunał uznał to za „niepożądane zachowanie” oraz naruszenie granic ustalonych przez pracownicę, co stworzyło „wrogie i zastraszające środowisko pracy”.

Sprawa rozpoczęła się od zarzutów dyskryminacji i nierównego traktowania.

Kani Toure rozpoczęła pracę w HMRC w październiku 2019 roku jako doradca ds. obsługi klienta w biurze w Croydon.

W marcu 2020 roku, z powodu pandemii COVID-19, zaczęła pracować zdalnie. Już w lipcu tego samego roku zgłosiła swojemu przełożonemu, Hughowi Hendersonowi, że czuje się dyskryminowana – jak twierdziła, głównie z powodu swojego „zagranicznego akcentu i pochodzenia”. Jej zarzuty zostały zignorowane.

2 sierpnia Henderson wspomniał o jej urodzinach podczas spotkania, a dzień później Toure poprosiła mailowo, by nie otrzymywać życzeń urodzinowych i aby jej nazwisko zostało usunięte z listy urodzinowej zespołu.

Mimo przeprosin i deklaracji usunięcia danych kartka została do niej wysłana podczas jej późniejszej nieobecności.

Odsunięcie od szkoleń i przymusowy transfer z warunkiem wycofania skargi

Kolejne problemy pojawiły się we wrześniu 2020 roku, kiedy Toure zgłosiła, że jest pomijana przy przydzielaniu szkoleń.

W listopadzie złożyła oficjalną, 11-stronicową skargę, zawierającą zarzuty wobec wielu współpracowników.

W odpowiedzi została przeniesiona do biura HMRC w londyńskiej dzielnicy Canary Wharf na okres sześciu miesięcy. Powiedziano jej, że jeśli chce zostać tam na stałe, musi wycofać swoją skargę.

Trybunał uznał zarzuty za uzasadnione i przyznał odszkodowanie.

Sąd pracy przyznał jej rację w dziesięciu roszczeniach dotyczących nękania z powodu rasy i niepełnosprawności oraz dyskryminacji.

Ostateczne odszkodowanie przyznane Kani Toure wyniosło 25 251,62 funta, z czego 20 000 funtów stanowiło rekompensatę za „szkodę emocjonalną”.

Sędzia Adam Leith stwierdził: „Zachowanie HMRC, polegające na wielokrotnym kontakcie z panią Toure w początkowej fazie jej zwolnienia lekarskiego, było niepożądane”. Dodał również, że działania te „stworzyły wrogie i zastraszające środowisko”.

HMRC próbowało się bronić, powołując się na obowiązek dbania o dobro pracowników, jednak trybunał uznał, że najlepszym przejawem troski byłoby zastosowanie się do jej wyraźnych próśb o ograniczenie kontaktu.

Komentarz HMRC po ogłoszeniu wyroku

Rzecznik prasowy HMRC wydał oświadczenie, w którym zapewnił, że instytucja „nie toleruje nękania, mobbingu ani dyskryminacji” i że każdy pracownik ma prawo do bezpiecznego i szanującego środowiska pracy.

Dodał również, że HMRC posiada „solidne procedury” pozwalające reagować na zgłoszenia o niewłaściwym zachowaniu i wspierać osoby, które doświadczyły naruszeń.

Zobacz też:


Sprawa Kani Toure zwraca uwagę na konieczność respektowania granic pracowników przebywających na zwolnieniu lekarskim, a także pokazuje, jak ważne są odpowiednie procedury w reagowaniu na zgłaszane problemy dyskryminacyjne w miejscu pracy.

-
 
Dziękujemy za przeczytanie artykułu do końca! Zachęcamy do odwiedzenia naszego Facebooka, Twittera i YouTube. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.


Czytaj poprzedni artykuł:
Aldi sprzedaje ogrodowy gadżet za 24,99 GBP. Klienci są zachwyceni
 Czytaj następny artykuł:
12 milionów klientów banku w UK otrzyma 50 GBP. Podano dokładną datę przelewów