Zaloguj się Załóż konto
Polish (Poland)English (United Kingdom)

Rekordowy wzrost opuszczania lekcji w szkołach w Wielkiej Brytanii. Najtrudniejsza sytuacja wśród dzieci z ubogich rodzin

Liczba przypadków opuszczania lekcji przez uczniów w Wielkiej Brytanii osiągnęła rekordowy poziom, co powoduje poważne obawy o przyszłość edukacji dzieci, zwłaszcza tych z rodzin o niższych dochodach.

Według najnowszego raportu opublikowanego przez Instytut Badań nad Polityką Publiczną (IPPR), uczniowie tracą miliony dni nauki rocznie z powodu nieautoryzowanych nieobecności i zawieszeń.


W zeszłym roku łącznie aż 32 miliony dni nauki zostało straconych w angielskich szkołach – podaje Sky News.

To niemal dwukrotnie więcej niż przed pandemią COVID-19, kiedy liczba ta wynosiła około 16 milionów.

Wyniki te ujawniają szerszy problem systemowy, który w szczególności dotyka uczniów z rodzin o niskich dochodach.

Opuszczanie lekcji szczególnie dotyka najbiedniejsze dzieci

Z raportu wynika, że dzieci otrzymujące bezpłatne posiłki szkolne, co jest wskaźnikiem ich pochodzenia z ubogich rodzin, są pięciokrotnie bardziej narażone na opuszczanie lekcji w porównaniu do ich bardziej zamożnych rówieśników.

Z kolei zawieszenia takich dzieci występują czterokrotnie częściej. Problem ten wzbudza poważne obawy o nierówności społeczne i edukacyjne, które pogłębiają się wśród najbiedniejszych grup społecznych.


Kiran Gill, pracownik naukowy IPPR oraz prezes fundacji The Difference, która wspiera uczniów mających problemy edukacyjne, wyraziła swoje zaniepokojenie.

„Ostatnie cztery lata, po pandemii, przyniosły alarmujący wzrost liczby dzieci tracących naukę. Powinniśmy wszyscy być zaniepokojeni, ponieważ najbardziej marginalizowane dzieci – te, które już mają największe bariery do przezwyciężenia poza szkołą – są tymi, które najczęściej nie siedzą w klasach z powodu nieobecności i zawieszeń”.

Nieoficjalne formy izolacji uczniów i ich wpływ

Raport IPPR wskazuje również na problem „nieoficjalnych” form izolacji uczniów, które pozostają nieodnotowane w oficjalnych statystykach.

Przykładami są przenosiny uczniów między szkołami, które często prowadzą do utraty ciągłości edukacji, a także umieszczanie uczniów w izolacji w ramach kar za niewłaściwe zachowanie.

Często uczniowie są oddzielani od klasy i czasami pozostawiani bez zadań, co jeszcze bardziej wyklucza ich z procesu edukacyjnego.


Amario Michael-Nicholas, 16-latek z Londynu, jest przykładem ucznia, który doświadczył licznych przeniesień między szkołami z powodu opuszczania lekcji.

W ciągu dziewiątego roku nauki był przenoszony pomiędzy czterema różnymi szkołami po tym, jak został zawieszony w trzech.

Nawet gdy uczęszczał do szkoły, spędzał więcej czasu w izolacji niż na lekcjach.

„Spędzałem więcej czasu w izolacji niż w klasie. Kiedy np. byłem niegrzeczny na lekcji hiszpańskiego, mogłem zostać ukarany izolacją na cały następny dzień, co oznaczało, że nie mogłem uczestniczyć w innych zajęciach, takich jak matematyka i angielski, gdzie nie miałem problemów” -powiedział dla Sky News.

Amario, po licznych zawieszeniach, znalazł się w ośrodku edukacji alternatywnej, gdzie udało mu się uzyskać 8 egzaminów GCSE.

Kluczową rolę odegrali nauczyciele, którzy poświęcali mu czas, by zrozumieć przyczyny jego zachowań i pracować nad ich poprawą.

Potrzeba wsparcia psychologicznego w szkołach

Dyrektor szkoły alternatywnej, Gerry Robinson, podkreśliła, że kluczowe jest wprowadzenie większego wsparcia zdrowia psychicznego w szkołach.

„Kiedy nauczyciel ma przed sobą 32 uczniów, bardzo trudno jest prowadzić indywidualne rozmowy z każdym z nich i dociec, dlaczego ktoś się niepoprawnie zachowuje. Jeśli jednak będziemy mieli więcej profesjonalistów, którzy będą wspierać uczniów, myślę, że możemy uzyskać lepsze wyniki” – stwierdził.

Szkoła, w której pracuje Robinson, skupia się na reintegracji uczniów z głównym systemem edukacji.

Małe kroki, takie jak noszenie odpowiedniego stroju szkolnego, mogą pomóc uczniom w lepszej adaptacji. Szkoła również zaopatruje dzieci w mundurki, by mogły wrócić do swoich macierzystych szkół bez problemów związanych z odzieżą.

Odpowiedź rządu

Rząd Wielkiej Brytanii wyraził zaniepokojenie rosnącą liczbą przypadków opuszczania lekcji i zawieszeń.

Minister edukacji Bridget Phillipson spotkała się z autorami raportu, aby omówić sposoby odwrócenia tej niepokojącej tendencji.

„Liczba zawieszeń i przypadków opuszczania lekcji jest szokująca i pokazuje skalę problemu, jakim jest niewłaściwe zachowanie w szkołach, co negatywnie wpływa na przyszłość uczniów” – powiedział rzecznik Departamentu Edukacji.


Rząd planuje wprowadzenie dostępu do specjalistów ds. zdrowia psychicznego w każdej szkole, darmowych klubów śniadaniowych oraz wcześniejszej interwencji dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Ponadto rząd pracuje nad strategią walki z ubóstwem, aby zredukować bariery edukacyjne dla dzieci z najbiedniejszych rodzin.

-
 
Dziękujemy za przeczytanie artykułu do końca! Zachęcamy do odwiedzenia naszego Facebooka, Twittera i YouTube. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.


Czytaj poprzedni artykuł:
Wielkieka Brytania: Kiedy można zostawić dziecko samo w domu? Prawo i najnowsze zalecenia NSPCC
 Czytaj następny artykuł:
Wielka Brytania wprowadza nowe przepisy. Ogromne zmiany dla klientów banków