Zaloguj się Załóż konto
Polish (Poland)English (United Kingdom)

Producenci artykułów spożywczych w Wielkiej Brytanii podnoszą ceny znacznie ponad poziom wzrostu kosztów

W obliczu rosnącego kryzysu kosztów życia w Wielkiej Brytanii Competition and Markets Authority (CMA), brytyjski organ nadzorczy ds. konkurencji, ujawnił, że producenci artykułów spożywczych, w tym takich produktów jak mleko dla niemowląt, fasola w puszce, majonez i karma dla zwierząt, podnieśli ceny swoich produktów ponad poziom wzrostu kosztów.

CMA przeprowadziła badania w dziesięciu kategoriach produktów, aby sprawdzić, czy konsumenci, którzy już i tak zmagają się z rosnącymi kosztami życia, są niesprawiedliwie obciążani wyższymi cenami – podało Sky News.


Wyniki wskazują, że około trzech czwartych dostawców marek własnych w wymienionych kategoriach zwiększyło swoją rentowność na jednostkę produktu, przyczyniając się tym samym do wzrostu inflacji cen żywności.

Jednakże CMA zauważyła, że konsumenci zaczęli przechodzić na tańsze alternatywy marek własnych supermarketów w celu oszczędzania pieniędzy, co może ostatecznie doprowadzić do obniżenia cen produktów markowych.

Mimo to marki zadeklarowały, że w przypadku spadku ich kosztów, zamiast obniżać standardowe ceny swoich produktów, będą oferować promocje klientom.

CMA stwierdziła również, że konieczne są dalsze badania, w tym w obszarze mleka dla niemowląt. W swoim raporcie CMA wyraziła zaniepokojenie, że dwie firmy kontrolują 85% rynku w tej kategorii.


W kolejnej fazie swojego dochodzenia CMA zamierza również zbadać programy lojalnościowe supermarketów.

Szczególną uwagę zwróci na oferowanie promocji wyłącznie klientom, którzy zapisali się do ich programów lojalnościowych.

Wcześniej CMA stwierdziła, że wyższe ceny w sklepach nie są wynikiem słabej konkurencji między sieciami supermarketów.


Jednakże organ nadzorczy zażądał zaostrzenia zasad dotyczących tzw. cen jednostkowych — kosztów na jednostkę obejmujących różne wersje tego samego produktu — w celu zwiększenia przejrzystości cen.

CMA odkryła również, że operatorzy paliw supermarketów naliczyli kierowcom dodatkowe 900 milionów funtów w 2022 roku, podnosząc swoje marże zarówno na sprzedaży benzyny, jak i oleju napędowego.

-
 
Dziękujemy za przeczytanie artykułu do końca! Zachęcamy do odwiedzenia naszego Facebooka, Twittera i YouTube. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.


Czytaj poprzedni artykuł:
Wypłaty zimowych dodatków w Wielkiej Brytanii – pełna lista kodów pocztowych, które otrzymają 25 GBP
 Czytaj następny artykuł:
British Gas, OVO, EDF i Octopus zapłacą 100 GBP za oszczędzanie energii