Wiadomości
1 na 6 osób w UK nie była w stanie kupić jedzenia z powodu pustych półek
Według Urzędu Statystyk Krajowych (ONS) około jedna osoba na sześć twierdzi, że w ciągu ostatnich dwóch tygodni nie była w stanie znaleźć na półkach niezbędnych produktów, których potrzebowała.
Natomiast jedna czwarta osób ma podobne trudności z zaopatrzeniem się w mniej niezbędne artykuły spożywcze.
Braki na półkach w supermarketach stały się coraz częstszym widokiem w całym kraju z powodu problemów z łańcuchem dostaw po Brexicie i pandemii koronawirusa.
Ankieta przeprowadzona przez magazyn Grocer wykazała, żedwie trzecie osób martwi się lub bardzo niepokoi potencjalnymi niedoborami w okresie Bożego Narodzenia.
Jedna trzecia respondentów ankiety Grocer przyznała, żejuż zaczęła zaopatrywać się w świąteczne jedzenie i napoje lub planuje to zrobić przed końcem października.
Tesco ostrzegło rząd, że obawia się paniki zakupowej w okresie poprzedzającym święta Bożego Narodzenia, ponieważ brak kierowców ciężarówek spowoduje, że będzie coraz więcej pustych półek.
Dodatkowo kryzy energetyczny przyczynił się do niedoboru dwutlenku węgla, przez co zwiększyły problemy w łańcuchu dostaw ze względu na kluczową rolę CO2 w produkcji mięsa, żywności i napojów.
Szacuje się, że brytyjskie supermarkety — Tesco, Sainsbury's, Asda i Morrisons — w sumie straciły 2 miliardy funtów ze sprzedaży z powodu trudności z uzupełnianiem zapasów.
ONS zapytał 3326 dorosłych między 22 września a 3 października o ich doświadczenia związane z niedoborami produktów.
57% stwierdziło, że było w stanie kupić wszystko, czego potrzebowali, natomiast sześć na 10 osób stwierdziło, że ich doświadczenia z zakupami żywności były inne niż zwykle.
Około 43% stwierdziło, że różnorodność jest mniejsza, a 14% musiało udać się do więcej niż jednego sklepu, aby kupić wszystko, czego potrzebowali.
Analitycy z NielsenIQ poinformowali, że wcześniej w normalny dzień duże supermarkety były w stanie w dowolnym momencie dostarczyć około 98,5% wszystkich swoich produktów.
Obecnie dostępność ta wynosi zaledwie 90% w przypadku niektórych produktów, takich jak napoje bezalkoholowe i 95% w przypadku produktów mlecznych.
Dziękujemy za przeczytanie artykułu do końca! Zachęcamy do odwiedzenia naszego Facebooka, Twittera i YouTube. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.