Zaloguj się Załóż konto

Wielka Brytania zapowiada przegląd świateł samochodowych po skargach kierowców na oślepiające reflektory

Wielka Brytania zapowiada przegląd świateł samochodowych po skargach kierowców na oślepiające reflektory

Coraz więcej kierowców w Wielkiej Brytanii skarży się, że nowoczesne reflektory LED utrudniają jazdę nocą – rząd planuje nowy przegląd zasad bezpieczeństwa drogowego.

Coraz więcej kierowców w Wielkiej Brytanii zgłasza, że jazda po zmroku stała się niebezpieczna i męcząca z powodu oślepiających reflektorów w nowych samochodach.

Rosnąca liczba skarg doprowadziła do tego, że rząd zamierza ponownie przeanalizować przepisy dotyczące oświetlenia pojazdów, które – jak się okazuje – pochodzą jeszcze z 1989 roku.

Według informacji BBC, Departament Transportu (DfT) planuje rozpocząć nowy przegląd przyczyn i możliwych rozwiązań problemu oślepiania przez światła samochodowe.

Wyniki wcześniejszego, rządowego badania w tej sprawie, przeprowadzonego w ubiegłą zimę, nie zostały jeszcze opublikowane, ale mają się pojawić w najbliższych tygodniach.

Coraz jaśniejsze reflektory LED – pomoc czy zagrożenie?

Nowoczesne reflektory LED stały się standardem w większości nowych aut. Są jaśniejsze, bardziej skupione i emitują bielsze światło niż tradycyjne żarówki halogenowe.

Dla kierowcy pojazdu oznacza to lepszą widoczność drogi, ale dla innych uczestników ruchu – szczególnie jadących z naprzeciwka – często oślepienie trwające nawet kilka sekund.

Jak podkreśla Ruth Goldsworthy z hrabstwa Hampshire, niektóre światła są „tak jasne, że dosłownie oślepiają na kilka sekund”. Z kolei jej koleżanka Sally Burt przyznaje, że podczas nocnej jazdy „musi patrzeć w rów przy drodze”, by uniknąć rażenia światłem. Obie kobiety coraz częściej rezygnują z prowadzenia samochodu po zmroku.

Problem pogłębia się jesienią i zimą, kiedy po zmianie czasu większość osób wraca z pracy już po zmroku.


Starsi kierowcy są w szczególnie trudnej sytuacji – jak wyjaśnia ekspert ds. bezpieczeństwa drogowego Rob Heard, oczy 60-latka potrzebują nawet dziewięciu sekund, by odzyskać pełną zdolność widzenia po oślepieniu, podczas gdy u nastolatka trwa to zaledwie sekundę.

Rządowy plan: nowe przepisy i badania nad konstrukcją pojazdów

Rządowy Departament Transportu potwierdził, że temat znajdzie się w nowej Strategii Bezpieczeństwa Drogowego. Oprócz zaostrzenia przepisów dotyczących alkoholu i testów wzroku dla starszych kierowców, planowane są również działania dotyczące świateł samochodowych.

Nowe badania mają objąć m.in. wpływ konstrukcji pojazdu na natężenie i rozpraszanie światła, w tym różnice między tradycyjnymi autami a SUV-ami, których reflektory są montowane wyżej i mogą bardziej oślepiać kierowców samochodów osobowych.

Wielu ekspertów zwraca uwagę, że jednym z głównych źródeł problemu są nielegalne przeróbki – kierowcy, którzy wymieniają halogeny na LED-y bez dostosowania obudowy reflektora, łamią prawo, a ich pojazdy nie powinny przejść przeglądu MOT. Dlatego Agencja ds. Standardów Kierowców i Pojazdów (DVSA) zapowiedziała wzmożone kontrole sprzedaży nielegalnych żarówek LED.


Nowoczesne rozwiązania techniczne nie zawsze działają idealnie

Eksperci branżowi podkreślają, że technologia LED ma wiele zalet, ale wymaga precyzyjnego ustawienia i kalibracji. Thomas Broberg, doradca ds. bezpieczeństwa w Volvo, zwrócił uwagę, że nowoczesne reflektory rzeczywiście poprawiają widoczność, jednak „złe ustawienie świateł oraz kształt drogi” są głównymi przyczynami oślepiania.

W SUV-ach kąt nachylenia wiązki powinien być bardziej skierowany w dół, ale często zależy on od obciążenia pojazdu. Niektóre nowsze modele posiadają automatyczne systemy dostosowujące pozycję reflektorów, jednak starsze auta wymagają ręcznej regulacji.

Zobacz też:


Coraz częściej spotykane są również systemy automatycznego przyciemniania świateł przy wykryciu nadjeżdżającego pojazdu, lecz jak zauważa Daniel Harriman-McCartney z College of Optometrists, działają one czasem zbyt wolno lub nie reagują na rowerzystów.

Co mogą zrobić kierowcy, by poprawić widoczność i zmniejszyć oślepienie

Według zaleceń College of Optometrists kierowcy powinni stosować kilka prostych zasad:
  • Utrzymywać szybę przednią w czystości – brud i osady znacznie wzmacniają efekt oślepienia.
  • Regularnie czyścić okulary lub soczewki, jeśli są używane do prowadzenia auta.
  • Nie patrzeć bezpośrednio w światła nadjeżdżającego pojazdu – zamiast tego skupiać wzrok na krawędzi drogi.
  • Nie korzystać z tzw. okularów „do jazdy nocą” – przyciemniają one widok i mogą pogorszyć bezpieczeństwo.


Coraz więcej kierowców unika jazdy nocą

Według sondażu RAC, ponad jedna trzecia brytyjskich kierowców odczuwa lęk przed prowadzeniem samochodu po zmroku, a aż trzy czwarte uważa, że jazda nocą stała się trudniejsza z powodu zbyt jasnych świateł.

Choć organizacja przyznaje, że nie ma dowodów na wzrost liczby wypadków spowodowanych oślepieniem, problem może mieć poważne skutki społeczne – wielu kierowców po prostu przestaje jeździć po zmroku, ograniczając swoją mobilność i życie towarzyskie.

RAC apeluje, by rząd znalazł rozwiązanie, które „zachowa równowagę między bezpieczeństwem a komfortem”. Jak podsumował rzecznik organizacji Rod Dennis: „Nie chcemy wracać do słabszych świateł, chodzi o to, by były wystarczająco jasne – ale nie oślepiające”.

-
 
Dziękujemy za przeczytanie artykułu do końca! Zachęcamy do odwiedzenia naszego Facebooka, Twittera i YouTube. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.

Czytaj poprzedni artykuł:
DWP ogłasza listopadowe terminy wypłat świadczeń i dodatków w Wielkiej Brytanii – kto i kiedy otrzyma pieniądze
 Czytaj następny artykuł:
Mieszkańcy Wielkiej Brytanii mogą zapłacić podwójny podatek przez błędne listy HMRC – sprawdź, czy dotyczy to ciebie