Zaloguj się Załóż konto
>

Wielka Brytania zapowiada przegląd świateł samochodowych po skargach kierowców na oślepiające reflektory

Coraz więcej kierowców w Wielkiej Brytanii skarży się, że nowoczesne reflektory LED utrudniają jazdę nocą – rząd planuje nowy przegląd zasad bezpieczeństwa drogowego.

Wielka Brytania zapowiada przegląd świateł samochodowych po skargach kierowców na oślepiające reflektoryCoraz więcej kierowców w Wielkiej Brytanii zgłasza, że jazda po zmroku stała się niebezpieczna i męcząca z powodu oślepiających reflektorów w nowych samochodach.

Rosnąca liczba skarg doprowadziła do tego, że rząd zamierza ponownie przeanalizować przepisy dotyczące oświetlenia pojazdów, które – jak się okazuje – pochodzą jeszcze z 1989 roku.

Według informacji BBC, Departament Transportu (DfT) planuje rozpocząć nowy przegląd przyczyn i możliwych rozwiązań problemu oślepiania przez światła samochodowe.


Wyniki wcześniejszego, rządowego badania w tej sprawie, przeprowadzonego w ubiegłą zimę, nie zostały jeszcze opublikowane, ale mają się pojawić w najbliższych tygodniach.

Coraz jaśniejsze reflektory LED – pomoc czy zagrożenie?

Nowoczesne reflektory LED stały się standardem w większości nowych aut. Są jaśniejsze, bardziej skupione i emitują bielsze światło niż tradycyjne żarówki halogenowe.

Dla kierowcy pojazdu oznacza to lepszą widoczność drogi, ale dla innych uczestników ruchu – szczególnie jadących z naprzeciwka – często oślepienie trwające nawet kilka sekund.

Jak podkreśla Ruth Goldsworthy z hrabstwa Hampshire, niektóre światła są „tak jasne, że dosłownie oślepiają na kilka sekund”. Z kolei jej koleżanka Sally Burt przyznaje, że podczas nocnej jazdy „musi patrzeć w rów przy drodze”, by uniknąć rażenia światłem. Obie kobiety coraz częściej rezygnują z prowadzenia samochodu po zmroku.

Problem pogłębia się jesienią i zimą, kiedy po zmianie czasu większość osób wraca z pracy już po zmroku.


Starsi kierowcy są w szczególnie trudnej sytuacji – jak wyjaśnia ekspert ds. bezpieczeństwa drogowego Rob Heard, oczy 60-latka potrzebują nawet dziewięciu sekund, by odzyskać pełną zdolność widzenia po oślepieniu, podczas gdy u nastolatka trwa to zaledwie sekundę.

Rządowy plan: nowe przepisy i badania nad konstrukcją pojazdów

Rządowy Departament Transportu potwierdził, że temat znajdzie się w nowej Strategii Bezpieczeństwa Drogowego. Oprócz zaostrzenia przepisów dotyczących alkoholu i testów wzroku dla starszych kierowców, planowane są również działania dotyczące świateł samochodowych.

Nowe badania mają objąć m.in. wpływ konstrukcji pojazdu na natężenie i rozpraszanie światła, w tym różnice między tradycyjnymi autami a SUV-ami, których reflektory są montowane wyżej i mogą bardziej oślepiać kierowców samochodów osobowych.

Wielu ekspertów zwraca uwagę, że jednym z głównych źródeł problemu są nielegalne przeróbki – kierowcy, którzy wymieniają halogeny na LED-y bez dostosowania obudowy reflektora, łamią prawo, a ich pojazdy nie powinny przejść przeglądu MOT. Dlatego Agencja ds. Standardów Kierowców i Pojazdów (DVSA) zapowiedziała wzmożone kontrole sprzedaży nielegalnych żarówek LED.


Nowoczesne rozwiązania techniczne nie zawsze działają idealnie

Eksperci branżowi podkreślają, że technologia LED ma wiele zalet, ale wymaga precyzyjnego ustawienia i kalibracji. Thomas Broberg, doradca ds. bezpieczeństwa w Volvo, zwrócił uwagę, że nowoczesne reflektory rzeczywiście poprawiają widoczność, jednak „złe ustawienie świateł oraz kształt drogi” są głównymi przyczynami oślepiania.

W SUV-ach kąt nachylenia wiązki powinien być bardziej skierowany w dół, ale często zależy on od obciążenia pojazdu. Niektóre nowsze modele posiadają automatyczne systemy dostosowujące pozycję reflektorów, jednak starsze auta wymagają ręcznej regulacji.

Zobacz też:


Coraz częściej spotykane są również systemy automatycznego przyciemniania świateł przy wykryciu nadjeżdżającego pojazdu, lecz jak zauważa Daniel Harriman-McCartney z College of Optometrists, działają one czasem zbyt wolno lub nie reagują na rowerzystów.

Co mogą zrobić kierowcy, by poprawić widoczność i zmniejszyć oślepienie

Według zaleceń College of Optometrists kierowcy powinni stosować kilka prostych zasad:
  • Utrzymywać szybę przednią w czystości – brud i osady znacznie wzmacniają efekt oślepienia.
  • Regularnie czyścić okulary lub soczewki, jeśli są używane do prowadzenia auta.
  • Nie patrzeć bezpośrednio w światła nadjeżdżającego pojazdu – zamiast tego skupiać wzrok na krawędzi drogi.
  • Nie korzystać z tzw. okularów „do jazdy nocą” – przyciemniają one widok i mogą pogorszyć bezpieczeństwo.


Coraz więcej kierowców unika jazdy nocą

Według sondażu RAC, ponad jedna trzecia brytyjskich kierowców odczuwa lęk przed prowadzeniem samochodu po zmroku, a aż trzy czwarte uważa, że jazda nocą stała się trudniejsza z powodu zbyt jasnych świateł.

Choć organizacja przyznaje, że nie ma dowodów na wzrost liczby wypadków spowodowanych oślepieniem, problem może mieć poważne skutki społeczne – wielu kierowców po prostu przestaje jeździć po zmroku, ograniczając swoją mobilność i życie towarzyskie.

RAC apeluje, by rząd znalazł rozwiązanie, które „zachowa równowagę między bezpieczeństwem a komfortem”. Jak podsumował rzecznik organizacji Rod Dennis: „Nie chcemy wracać do słabszych świateł, chodzi o to, by były wystarczająco jasne – ale nie oślepiające”.

-
 
Dziękujemy za przeczytanie artykułu do końca! Zachęcamy do odwiedzenia naszego Facebooka, Twittera i YouTube. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.