Wiadomości
Koszt obiadu świątecznego w Wielkiej Brytanii będzie rekordowo wysoki
Koszt tradycyjnego obiadu świątecznego w Wielkiej Brytanii wzrośnie w tym roku, według raportu, który przewiduje również rekordowe sprzedaże w supermarketach w okresie świątecznym.
Kantar Worldpanel, firma śledząca sprzedaż i ceny w sieciach supermarketów, stwierdziła, że roczny koszt typowego głównego posiłku wynosi 31,71 funtów dla rodziny czteroosobowej.
Wartość listy produktów, która obejmuje mrożonego indyka wraz z warzywami - w tym ziemniakami i brukselką — oraz puddingiem świątecznym, była o 1,3% wyższa w porównaniu do okresu przedświątecznego w 2022 roku.
Mimo wzrostu ta cena jest znacznie poniżej obecnej stopy inflacji w Wielkiej Brytanii, która wynosi 5,6%.
Największy wzrost cen odnotowano w przypadku sosu żurawinowego, który według Kantar jest o ponad 26% droższy niż w zeszłym roku.
Jednak cena wina musującego do posiłku będzie prawie o 6% niższa w 2022 roku, a brukselka i pudding również będą tańszymi.
Raport wskazuje, że obniżki cen przez supermarkety w okresie przedświątecznym, mające na celu zatrzymanie lojalności klientów na duże zakupy świąteczne, nadal pomagają obniżyć wskaźnik inflacji spożywczej w ciągu czterech tygodni do 26 listopada.
Wskaźnik ten wynosił 9,1% w porównaniu do 9,7% w poprzednim miesiącu.
Raport wskazuje, że sieci mogą zarobić łącznie ponad 13 miliardów funtów po raz pierwszy w okresie świątecznym i jest to konsekwencja wyższych cen, które musimy ponosić.
Fraser McKevitt, szef ds. detalicznych i wglądu w konsumentów w Kantar, powiedział: „Wygląda na to ze Brytyjczycy poniosą rekordowe wydatki w supermarketach w te święta. Okres świąteczny zawsze jest obfity dla sprzedawców detalicznych, z konsumentami kupującymi średnio o 10% więcej produktów niż w typowym miesiącu. Część wzrostu, oczywiście, będzie również napędzana przez trwającą inflację cen, którą widzieliśmy w tym roku. Chociaż tempo wzrostu cen spożywczych wciąż jest znacznie powyżej normy, dobra wiadomość dla konsumentów jest taka, że inflacja nadal spada”.
Raport Kantar został opublikowany, gdy British Retail Consortium (BRC) wyraziło obawy dotyczące ogólnych wolumenów sprzedaży w okresie przedświątecznym, obawiając się, że naciski związane z kosztami życia wpływają na budżety.
Po oficjalnych danych pokazujących sprzedaż na poziomach lockdownów COVID podczas października BRC sugeruje, że początkowe oznaki zachęcające do wydatków na początku listopada nie utrzymały się przez cały miesiąc, pomimo powszechnych wczesnych zniżek w Czarny Piątek.
Najnowszy Monitor Sprzedaży Detalicznej BRC pokazał, że całkowita sprzedaż według wartości była w listopadzie o 2,7% wyższa, co znacznie pozostaje w tyle za stopą inflacji.
Produkty spożywcze i napoje, produkty do pielęgnacji osobistej i produkty kosmetyczne nadal napędzały wzrost, podczas gdy biżuteria i zegarki odnotowały największy spadek sprzedaży.
Helen Dickinson, dyrektor generalna BRC, powiedziała: „Black Friday rozpoczął się wcześniej w tym roku, ponieważ wielu sprzedawców detalicznych próbowało dać sprzedaży bardzo potrzebny impuls w listopadzie. Chociaż początkowo miało to pożądany efekt, impet nie utrzymał się przez cały miesiąc, ponieważ wiele gospodarstw domowych wstrzymało wydatki na Boże Narodzenie. Sprzedawcy detaliczni liczą na ostatnią chwilę podczas świąt w grudniu i będą nadal ciężko pracować, aby dostarczyć przystępne cenowo Boże Narodzenie dla klientów, aby wszyscy mogli cieszyć się świątecznym duchem”.
Dziękujemy za przeczytanie artykułu do końca! Zachęcamy do odwiedzenia naszego Facebooka, Twittera i YouTube. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.