Zaloguj się Załóż konto
Polish (Poland)English (United Kingdom)

25 milionów użytkowników iPhone'a z UK będzie mogło uzyskać odszkodowanie, jeśli Apple przegra proces

W Wielkiej Brytanii ruszył proces, który może wykazać, że Apple wprowadził użytkowników iPhone'a w błąd przez aktualizację, która faktycznie spowolniła ich urządzenia.

Około 25 milionów brytyjskich użytkowników iPhone'a będzie mogło uzyskać odszkodowanie, jeśli były pracownik Citizens Advice odniesie sukces w swoim pozwie prawnym wszczętym w czwartek.

Justin Gutmann oskarżył giganta technologicznego o spowalnianie iPhone'ów w procesie znanym jako „dławienie”, aby ukryć fakt słabych baterii i uniknąć kosztownych napraw i zwrotów.


Gutmann, działacz, który wcześniej pracował dla Citizens Advice, twierdzi, że Apple wprowadził użytkowników w błąd w związku z incydentem, zmuszając ich do pobrania aktualizacji oprogramowania, które miały poprawić wydajność niektórych urządzeń, ale w rzeczywistości spowolniły je.

Twierdzi, że gigant technologiczny, wyceniany na około 2,32 biliona funtów, nadużył swojej dominacji rynkowej, aby zaangażować się w „wyzyskujące i nieuczciwe praktyki handlowe”.

Gutmann wniósł pozew do Trybunału Apelacyjnego ds. Konkurencji, domagając się odszkodowania w wysokości około 768 milionów funtów dla około 25 milionów brytyjskich właścicieli wielu starszych modeli iPhone'a.

Roszczenie dotyczy modeli iPhone 6, 6 Plus, 6S, 6S Plus, SE, 7, 7 Plus, 8, 8 Plus i iPhone X.

Mężczyzna domaga się odszkodowania dla każdego posiadacza jednego z powyższych modeli i jest to roszczenie typu opt-out, co oznacza, że ​​klienci nie będą musieli aktywnie włączać się w sprawę, aby domagać się odszkodowania.


Roszczenie dotyczy wprowadzenia narzędzia do zarządzania energią wydanego w aktualizacji oprogramowania dla użytkowników iPhone'a w styczniu 2017 r., które zostało wprowadzone w celu spowolnienia starszych modeli iPhone'a ze starzejącymi się bateriami, które miały trudności z uruchomieniem najnowszego oprogramowania iOS. Spowolnienie miało zapobiec nagłemu wyłączeniu się urządzenia.

Gutmann powiedział, że informacje o tym narzędziu nie były wówczas zawarte w opisie pobierania aktualizacji oprogramowania i że spowolniły urządzenie użytkownika.

Twierdzi, że Apple wprowadził to narzędzie, aby ukryć fakt, że baterie iPhone'a nie były w stanie sprostać nowym wymaganiom iOS i zamiast wycofywać produkty lub wymieniać baterie, firma zmuszała użytkowników do pobierania aktualizacji oprogramowania.

W roszczeniu prawnym stwierdzono, że Apple dodało wzmiankę o narzędziu na swojej stronie internetowej dopiero w późniejszym terminie i firma nie wyjaśniła, że ​​spowolni to starsze iPhone'y.

Pod koniec 2017 r., po tym, jak niektórzy użytkownicy zauważyli problemy z wydajnością, Apple przeprosił i zapowiedział, że wymieni baterie za znacznie obniżoną stawkę przez ograniczony czas, a także wprowadzi funkcję umożliwiającą użytkownikom wyłączenie narzędzia do zarządzania energią.

Zobacz też:


W tamtym czasie firma powiedziała, że ​​nigdy nie robi nic, aby celowo skrócić żywotność produktu, a dyrektor generalny Apple, Tim Cook, publicznie przeprosił za ten incydent, mówiąc, że firma nigdy nie próbowała nikogo wprowadzać w błąd przez to narzędzie.

Gutmann jednak twierdzi, że Apple powinien zrobić honorową i legalną rzecz dla swoich klientów i oferować bezpłatną wymianę baterii lub odszkodowanie.

„Apple zamiast tego wprowadzał ludzi w błąd, ukrywając narzędzie w aktualizacjach oprogramowania, które spowalniały ich urządzenia nawet o 58 procent” – powiedział Gutmann.


„Zakładam tę sprawę, aby miliony użytkowników iPhone'a w Wielkiej Brytanii otrzymały zadośćuczynienie za szkody poniesione przez działania Apple”.

„Jeśli ta sprawa się powiedzie, mam nadzieję, że dominujące firmy dokonają ponownej oceny swoich modeli biznesowych i powstrzymają się od tego rodzaju postępowania” - dodał

W oświadczeniu Apple powiedział: „Nigdy nie zrobiliśmy i nigdy nie zrobimy niczego, aby celowo skrócić żywotność jakiegokolwiek produktu Apple lub pogorszyć wrażenia użytkownika, aby zachęcić klientów do zmiany telefonu”.

„Naszym celem zawsze było tworzenie produktów, które kochają nasi klienci, a zapewnienie jak najdłuższej trwałości iPhone'ów jest ważną częścią tego” – podała firma Apple.

-
 


Czytaj poprzedni artykuł:
Bank Anglii po raz piąty podniósł stopy procentowe
 Czytaj następny artykuł:
Nielegalni migranci w Wielkiej Brytanii, odmówią wejścia na pokład samolotów do Rwandy


// //