Zaloguj się Załóż konto
>

Inflacja żywności w Wielkiej Brytanii zwalnia – sieci handlowe ruszają z przedświątecznymi promocjami

Inflacja artykułów spożywczych w Wielkiej Brytanii spadła do 4,7%, a sklepy rozpoczynają intensywną walkę o klientów przed świętami Bożego Narodzenia.

Inflacja żywności w Wielkiej Brytanii zwalnia – sieci handlowe ruszają z przedświątecznymi promocjamiTempo wzrostu cen żywności w Wielkiej Brytanii zaczęło hamować, gdy detaliści rozpoczęli falę przedświątecznych promocji.

Dla wielu konsumentów to niewielka ulga w czasie, gdy zbliża się listopadowy budżet i zapowiadane podwyżki podatków.

Według danych Worldpanel by Numerator (wcześniej Kantar), inflacja spożywcza wyniosła 4,7% w czterech tygodniach do 2 listopada 2025 roku.

To spadek w porównaniu z 5,2% odnotowanymi w poprzednim okresie czterotygodniowym.


Oficjalne dane opublikowane wcześniej wykazały, że ogólna inflacja w Wielkiej Brytanii utrzymała się we wrześniu na poziomie 3,8%, a ceny żywności rosły wolniej.

Kolejny raport ONS pojawi się 19 listopada – tuż przed budżetem, który kanclerz Rachel Reeves przedstawi 26 listopada.

Najbardziej drożeje czekolada i mięso, tanieją papier toaletowy i karma dla psów

Z danych Worldpanel wynika, że najszybciej drożały produkty takie jak czekolada, świeże mięso i kawa. Spadki cen zanotowano natomiast w przypadku artykułów takich jak papier kuchenny i toaletowy, słodycze cukrowe oraz karma dla psów.

Sprzedaż artykułów spożywczych wzrosła o 3,2% rok do roku w ciągu czterech tygodni. Jednocześnie wydatki na produkty objęte promocjami wzrosły aż o 9,4%, podczas gdy sprzedaż towarów w cenach regularnych zwiększyła się jedynie o 1,8%.

Oznacza to, że Brytyjczycy kupują mniej produktów lub wybierają tańsze alternatywy, w tym marki własne supermarketów i ofertę dyskontów.


Lidl znów najszybciej rosnącą siecią, Asda w odwrocie

Dyskont Lidl pozostaje zdecydowanym liderem wzrostu – jego sprzedaż wzrosła aż o 10,8% w ciągu 12 tygodni do 2 listopada, co było efektem poszukiwania przez klientów lepszych cen oraz otwierania nowych sklepów.

Tesco i Sainsbury’s, dwa największe brytyjskie supermarkety, także zwiększyły swój udział w rynku. Gorzej radzi sobie natomiast Asda – sprzedaż spadła o 3,9%, a udział w rynku zmniejszył się do 11,6%.

Z kolei Morrisons zbliża się do Lidla, który może wkrótce wyprzedzić go pod względem udziału w rynku – różnica między nimi wynosi już tylko 0,1 punktu procentowego. Sprzedaż Morrisons wzrosła zaledwie o 2,3%.

Lepsza koniunktura dla zamożniejszych klientów – M&S i Ocado na plusie

Wzrost dochodów wśród lepiej zarabiających konsumentów przełożył się na dobre wyniki sieci premium. Sprzedaż w Marks & Spencer zwiększyła się o 8,8%, a w Ocado – aż o 15,9% w ciągu 12 tygodni.

Mimo to akcje notowanych na londyńskiej giełdzie detalistów – Tesco, Sainsbury’s i M&S – spadły we wtorek. Analityk Jefferies, Freddie Wild, zasugerował, że obserwowane spowolnienie może oznaczać „nową normalność” dla sektora spożywczego.

Eksperci z Citi dodali, że wyniki Sainsbury’s i Tesco w porównaniu z dyskontami pogorszyły się, a dalsze pogorszenie sytuacji gospodarczej może jeszcze bardziej napędzić klientów do poszukiwania okazji w takich sieciach jak Aldi i Lidl.

Sklepy walczą o klientów przed świętami

Fraser McKevitt, szef działu badań detalicznych i konsumenckich w Worldpanel, podkreślił, że w Wielkiej Brytanii rozpoczął się już wyścig przedświąteczny: „Reklamy świąteczne pojawiają się w telewizji, a supermarkety rywalizują o uwagę klientów. Sprzedawcy doskonale zdają sobie sprawę z finansowych trudności, z jakimi zmagają się gospodarstwa domowe, szczególnie przed tegorocznym budżetem”.

Zobacz też:


Dodał, że sieci handlowe kładą obecnie nacisk na obniżki cen, a nie na promocje typu „kup dwa, trzeci gratis”.

W październiku niemal 30% wszystkich wydatków w supermarketach dotyczyło produktów objętych promocjami – a liczba ta, zdaniem ekspertów, będzie jeszcze rosnąć w miarę zbliżania się Świąt Bożego Narodzenia.

-
 
Dziękujemy za przeczytanie artykułu do końca! Zachęcamy do odwiedzenia naszego Facebooka, Twittera i YouTube. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.