Zaloguj się Załóż konto
Polish (Poland)English (United Kingdom)

Umowa o pracę

Jak powinna wyglądać umowa o pracę?
Umowa o pracę powinna być zawarta na piśmie. Czasem wystarczy jeden akapit, czasem jest to wiele stron. Czasem umowa ma formę listu od pracodawcy, w którym przedstawia on ofertę zatrudnienia i prosi o zaaprobowanie warunków. Każda umowa musi być zgodna z brytyjskim prawem pracy, nie może pod żadnym względem być sprzeczna z jego zasadami.
Co powinno znaleźć się w umowie?
W umowie powinny znaleźć się: nazwa stanowiska i jego opis, nazwisko bezpośredniego przełożonego, miejsce pracy, liczba godzin do przepracowania tygodniowo, godziny pracy, wysokość wynagrodzenia, częstotliwość i sposób jego wypłacania, prawo do urlopu oraz warunki rozwiązania umowy.
Pracodawca ma prawo zrobić kopie twoich dokumentów tożsamości, ale nie może zatrzymać samych dokumentów.
NIN i podatek
W umowie musi się znaleźć również numer NIN. Aby pracować legalnie, musisz mieć numer ubezpieczenia społecznego (National Insurance Number), opłacać składki na ubezpieczenie społeczne i płacić podatki. Jeśli pracodawca oferuje ci pracę bez konieczności opłacania tych świadczeń (dostajesz gotówkę do ręki), łamie prawo, a Ty podejmując taką pracę – również narażasz się na konflikt z wymiarem sprawiedliwości, a dodatkowo tracisz prawo do zasiłków socjalnych.
Wysokość składek na National Insurance Contributions zależy od twoich zarobków i innych czynników. Pracując legalnie w Wielkiej Brytanii musisz również opłacać podatek dochodowy.
Dokładny wymiar podatku określa nadawany każdemu pracownikowi kod podatkowy. Zasady nim rządzące znajdziesz na stronie: http://www.hmrc.gov.uk/incometax/codes-basics.htm. Najlepiej sam sprawdź, czy nadany ci kod podatkowy jest właściwy.
Last Updated on Monday, 27 January 2014 12:37
 

Global Centre