Page 1 of 2

Taxi driver

PostPosted: 14 Jan 2008, 19:23
by wsiaz
Pytam za kolege, ktory ma tu przyjechac i chce rozpoczac prace jako taxi driver , czy ktos ma jakies info na ten temat? Interesuje go tylko praca legalna z licencja, sa jakies egzaminy, ogolnie jakies blizsze info na temat warunkow co do auta itp

Re: Taxi driver

PostPosted: 14 Jan 2008, 19:32
by kik1976

Re: Taxi driver

PostPosted: 14 Jan 2008, 19:42
by wsiaz
Dzieki za linki, a czy ktos z forum jest tu taxi driverem i moze udzielic jakis porad takich z praktyki tzn z zycia wziete, jak ogolnie jest tutaj byc taxi driverem-Polakiem

Re: Taxi driver

PostPosted: 14 Jan 2008, 20:16
by Arek_pie
Sprawa wygląda tak, że jeśli nie jest ciapolem to musiałby znać super angielski aby dostawać zlecenia. Jak wiadomo pakol dla pakola to "brother" i zlecenia dysponują między sobą. Taki Polak i to bez super znajomości języka to mógłby co najwyżej dostawać kursy jak nie ma nikogo innego wolnego. Jeden Anglik taksówkarz powiedział mi, że miał w korporacji Polaka ale szybko wymiękł. Też myślałem nad legalnym taxi ale dałem sobie z tym spokój.

Re: Taxi driver

PostPosted: 15 Jan 2008, 08:14
by wsiaz
z tych linkow wyczytalem, iz trzeba pracowac dla takiej korporacji, czyli nie ma czegos takiego jak w PL, ze zakladasz dzialalnosc i robisz co chcesz i pracujesz kiedy chcesz?

Re: Taxi driver

PostPosted: 15 Jan 2008, 08:41
by owen
pytanie czy mowisz o
black cab'ach czy private hire ;-)

Ale wydaje mi sie, ze mozesz zalozyc swoja korporacje. Nic nie stoi na przeszkodzie.

Slyszalem tez, ze powstala jakas PL korporacja ale nic nie wiem na jej temat.

Re: Taxi driver

PostPosted: 15 Jan 2008, 19:41
by rybrob
Jak ktos ma ochote zakladac korporacje - to ja sie pisze do spolki :)

Re: Taxi driver

PostPosted: 15 Jan 2008, 20:26
by wsiaz
jak Kumpel przyjedzie to pewnie bedzie chetny, ja tak przelecialem sobie to info o taxi i mysle, ze moge sie pisac na jakies pol etatu a potem moze i na wiecej, uwazam iz jak ciapciuchom sie oplaca , to musi byc dobry ineteres a ja lubie jezdzic obojetnie czy busem, czy taxi...

Re: Taxi driver

PostPosted: 16 Jan 2008, 09:46
by owen
To kiedy idziemy na piwko obgadujace interes ? ;-)
Mam juz nawet pewne przemyslenia na ten temat od dluzszego czasu.

Ktos wie, czy taksowkarze musza placic jakies inne ubezpieczenie? Czy tylko musza zaznaczyc ze wykorzystuja samochod do celow sluzbowych?

Re: Taxi driver

PostPosted: 16 Jan 2008, 18:38
by rybrob
Piwko dogadujace interes to dobry pomysl . Proponuje niech kazdy zainteresowany poda do siebie jakis kontakt - to sie jakos zgadamy . Moje GG 5009096 - wieczorem - Robert

Re: Taxi driver

PostPosted: 17 Jan 2008, 11:01
by owen
Trzeba sie dowiedziec tez jakie sa warunki zarejestrowania private hire'a itp, ubezpieczenia itd itd....
Bo watpie zeby 'ot tak' bylo sobie mozna.

Pozniej wojna z ci..a ze przejmujemy rynek i w droge :]

Re: Taxi driver

PostPosted: 24 Jan 2008, 10:22
by Yardley
Wielka Brytania | Do 500 Ł tygodniowo możesz zarobić pracując jako kierowca prywatnej taksówki, popularnego na Wyspach mini caba. Aby rozpocząć pracę w tej branży musisz posiadać własne auto i uzyskać licencje PHV Driver Lincence.

Mini Cab to szczególnie popularny środek transportu w dużych miastach. W przeciwieństwie do tradycyjnej czarnej taksówki, kierowca takiego pojazdu nie może zabierać ludzi z ulicy. Zlecenia rozdziela dyspozytor lub - gdy działa się na własną rękę - można je przyjmować telefonicznie, bezpośrednio od klientów.

O ile szanse Polaka na etat kierowcy czarnej taksówki są bliskie zeru, to w przypadku mini cabów praca jest na wyciągnięcie ręki. W Londynie działają już trzy polskie korporacje zatrudniające naszych kierowców. Dwie następne ubiegają się o pozwolenie.

Potrzebna PHV Driver Lincence

Wiąże się to z koniecznością zaliczenia testów topograficznych. Wbrew powszechnej opinii nie należą one do trudnych. Chodzi tu głównie o sprawdzenie umiejętności czytania mapy. Warunkiem umożliwiającym złożenie wniosku o licencje jest ukończenie 21-go roku życia i posiadanie prawa jazdy od co najmniej trzech lat.

Instytucją odpowiedzialną za wydawanie licencji w Londynie jest Public Carriage Office. Poza stolicą - miejskie urzędy lokalne. To właśnie tam uzyskasz odpowiednie formularze do wypełnienia. Do wniosku należy dołączyć zaświadczenie o niekaralności oraz orzeczenie lekarskie potwierdzające dobry stan zdrowia (70-80 Ł). Opłata za wydanie trzyletniej licencji to 298 Ł. Na dokument czeka się co najmniej dwa miesiące. Uwaga! PHV Driver Lincence upoważnia kierowcę do pracy w ramach korporacji.

Na własną rękę

Chcąc prowadzić taką działalność, musisz postarać się o jeszcze jedno pozwolenie ? PHV Operator Lincence. Licencja ta kosztuje ok. 2000 Ł.

Gdy ją już uzyskasz pamiętaj, że zgodnie z prawem zgłoszenia od klientów możesz przyjmować wyłącznie na telefon stacjonarny. Zabronione jest podawanie w ogłoszeniach numeru komórkowego.

Nie ryzykuj jazdy bez licencji. Brak pozwolenia może cię naprawdę drogo kosztować. Zanim się obejrzysz, konkurencja naśle na ciebie policje i urzędników Public Carriage Office. Grozi to utratą prawa jazdy i sankcjami idącymi w tysiące funtów.

Jaki samochód?

Chcąc rozpocząć pracę na mini cabie musisz posiadać własne auto. Tylko nieliczne firmy decydują się na wypożyczanie samochodów kierowcom. Poza tym, z takiej możliwości korzystają jedynie osoby z dłuższym stażem pracy na prywatnych taksówkach. Dla Polaka stawiającego pierwsze kroki w tej branży kupno samochodu to konieczność.

- Pojazd przeznaczony na mini cab nie może mieć więcej niż 3-5 lat, musi być zadbany i posiadać duży bagażnik - mówi Krzysztof Matusiak z Fly Minicabs, polskiej korporacji taksówkowej w Londynie. - Wśród najpopularniejszych samochodów wykorzystywanych na prywatne taksówki są Ford Mondeno, Volkswagen Passat i Toyota Avensis.

Zakup takiego auta to wydatek rzędu 3000-4000 Ł. Nie warto się tu kusić na jakieś super okazje. Jeśli nie masz wystarczającej gotówki, odczekaj kilka miesięcy i odłóż brakujące pieniądze. W tej branży musisz mieć pewność, że jeździsz sprawnym samochodem. To, co zaoszczędzisz na początku, stracisz potem podwójnie płacąc za naprawy, które w Anglii są bardzo drogie. Do tego trzeba doliczyć straty związane z przymusową przerwą w pracy. Kupując auto zwróć uwagę na to, by miało ono jak najniższy przebieg.

Do ruchu jako mini cab dopuszczone są tylko pojazdy z licencją PHV Vehicle Lincence. By ją uzyskach twój samochód musi przejść przegląd w jednej z autoryzowanych stacji MOT. Jest to rozszerzona kontrola techniczna będąca uzupełnieniem tej podstawowej, którą przechodzi każde auto. Kosztuje ona ok. 100 Ł. O przyznaniu licencji świadczy naklejka na przedniej i tylniej szybie samochodu. Dodatkowe wymagania dotyczące pojazdów stawiają same korporacje, które mogą zażyczyć sobie auta w określonym kolorze, wyposażonego w GPS, odtwarzacz CD i klimatyzację.

Zarobki

Pracując w dobrej firmie jesteś w stanie zarobić na rękę 300-500 Ł tygodniowo. Gorzej gdy trafisz do podrzędnej korporacji działającej np. w dzielnicach imigranckich. W takich firmach dyspozytorzy często faworyzują miejscowych taksówkarzy przekazując im intratne zlecenia.

Dochody kierowcy mini caba zależą bezpośrednio od liczby wykonanych kursów. Zasada jest prosta, im więcej wyjedziesz tym więcej zarobisz. Utarg prawie w całości trafia do twojej kieszeni poza tym, co musisz "odpalić" centrali za zlecenia. Ta opłata to tzw. circuit fee. Jej wysokość zależy od tego, kiedy i w jakich godzinach pracujesz.

Jeżdżąc na zmiany w dzień lub w nocy day/night shift zapłacisz 100-120 Ł tygodniowo. Biorąc kurs w weekend, od piątku popołudniu do północy w niedziele lub 6 rana w poniedziałek będziesz musiał wydać około 80 Ł. Opłata open umożliwiająca prace przez cały tydzień o każdej porze wynosi 120-140 Ł.

Nie wszystkie korporacje rozliczają się jednak w ten sposób. Polska firma Fly Mini Cabs nie pobiera od kierowców stałych opłat. W zamian kasuje 15 proc. utargu z każdego kursu. Rozwiązanie to jest korzystniejsze dla kierowców, którzy w przypadku mniejszej ilości zleceń oddają korporacji proporcjonalnie mniej pieniędzy. Stała opłata w przypadku słabego tygodnia może być dla nich dużym obciążeniem.

Maciej Sibilak



Formalności i opłaty

Składając wniosek o PHV Driver Lincence musisz złożyć następujące dokumenty:

- formularz PHV/203;

- zaświadczenie od lekarza rodzinnego GP (Medical form);

- zaświadczenie o niekaralności (Criminal Record Bureau Disclosure Application);

- fotografia;

- kserokopia prawa jazdy;

- kserokopia paszportu lub dowodu osobistego.

Ubiegając się o PHV Driver Lincence w Londynie, odpowiedni formularz uzyskasz wysyłając maila z prośbą o aplikację na adres phvdivers@pco.org.uk.





Polskie korporacje...

...taksówkowe na Wyspach: http://flyminicabs.co.uk/Pol/index.php lub www.fxairports.co.uk Easy Airport Transfer.

Uwaga! Chcesz zostać taksówkarzem i planujesz staranie się o PHV Driver Lincence Fly Minicabs oferuje ci - bezpłatnie - swoją pomoc. Pytania możesz wysyłać na adres info@flayminivabs.co.uk.



Źródło informacji:

Praca za granicą

Re: Taxi driver

PostPosted: 24 Jan 2008, 18:11
by wsiaz
Dobry post, dzieki, ja sie dowiedzialem od kolegow w pracy, ze prawdopodobnie moj pracodawca nie pozwala na dodatkowa prace jako kierowca w innych firmach, czy moze ktos to potwierdzic, nie chce pytac w biurze bo zaraz zaczna krakac , ze sie pewnie chce zwolnic, chodzi o WMT

Re: Taxi driver

PostPosted: 25 Jan 2008, 15:56
by reniatom
zgadza sie TWM, nie to ze nie mozesz jezdzic u kogos innego.musisz po prostu poprosic o ich zgode a ta raczej sie wiaze z odmowa (moim zdaniem raczej wynika to z problemu czasu pracy jako kierowca).

Yardley. swietna informacja o taxi , czy moglbys podac jeszcze info o zakladaniu korporacji? koszty , potrzebne licencje itp
dzieki

Re: Taxi driver

PostPosted: 25 Jan 2008, 20:56
by Yardley
reniatom, tylko tyle znalazlem na ten temat ale jak ktos juz bedzie zainteresowany (kwestia czasu w bham) to zawsze mozna sie dowiedziec.